Greetings

September 13, 2011

Want to Know About Ego?

Assalamualaikum and Hello! Apa khabar readers sekalian? Sihat? Macam mana dengan perut korang semua? Kembali kepada normal atau semakin kurus? Atau yang paling EXTREME semakin berkembang. hahaha Apa aktiviti korang sepanjang minggu kedua raya ini? Aku harap semua dalam baik sentiasa lah ye. Korang ingat tak yang aku pernah taip pasal EGO pada post ini dan ini? 
Well, sebagai penunaian janji aku, aku akan ceritakan mengenai EGO ini serba sedikit insyaAllah. First sekali aku akan definisikan maksud EGO dari segi bahasa daripada kamus dewan bahasa dan pustaka edisi keempat mukasurat 378 baris ke 8. Ini untuk sesiapa yang memang susah nak percaya kat orang. Ia bermaksud:

'Persepsi seseorang tentang HARGA DIRInya, yang seterusnya mempengaruhi keyakinan dirinya.'

Korang dah paham dah? Janganlah cepat sangat paham dengan apa yang aku nak tulis. Karang tak best pula aku nak tulis blog aku ini. JOKING Aku rasa ramai yang tak tahu maksud sebenar EGO kan? Yang selalu tau maksud mesti OMG, OGY and anything three-letter words else, RIGHT? 

Mengenai EGO ini, there is PRO and CONTRA. Apa yang bagusnya EGO ini ialah about our DIGNITY and PRIDE. It is because, kalau korang tak ada EGO langsung dalam diri korang, aku percaya yang korang akan dibuli dan diperlekehkan. Bukan nak menakutkan, tapi ini adalah hakikat pada zaman sekarang. Kita semua TERPAKSA ikut arus sekarang untuk survive sehingga kemudian hari. 

Tetapi, EGO ini juga boleh membawa KEBURUKAN jika BERLEBIHAN. Dari segi istilah kamusnya ialah EGOIS dan EGOISME. EGOIS ini bermaksud ORANG yang SUKA mengUTAMAkan (menonjolkan) DIRI serta berMEGAH-MEGAH. EGOISME pula bermaksud SIKAP yang MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI atau menganggap DIRI SENDIRI lebih PENTING daripada orang lain. 





Dan perkara ini yang aku BENCI. Nak tau kenapa? Sebabnya adalah kerana sifat EGOIS dan EGOISME akan membuatkan orang di sekeliling mereka menjadi SUSAH walaupun sepatutnya kesusahan itu adalah atas kesalahan DIRI mereka sendiri. Thats mean golongan EGOIS DAN EGOISME ini hanya memperakui dorang punya BETUL sahaja. Did all of you see that now?


Alhamdulillah. Korang faham juga akhirnya. Aku harap korang semua tak TERgolong dalam mereka-mereka yang berada dalam sifat tersebut. Well, aku tau EGO ini adalah suatu sifat yang memang dah ada dalam manusia, tapi kalau EGO ini menjadi satu PENUNJUK, memang masalah bagi orang sekeliling untuk BETULkan sekiranya mereka dalam situasi yang salah. 


Kalau korang nak tau, EGOIS and EGOISME ini sebenarnya bermula dari RUMAH. Aku ulang taip: RUMAH. Anak - anak yang TERLALU MANJA akan mempunyai EGO yang MELAMPAU. Aku rasa korang pun faham kan dengan maksud TERLALU MANJA. Itu sebab lah dalam Islam sendiri pun dibenarkan ibubapa memukul anak mereka DENGAN SYARAT hanya untuk memberi pengajaran. Bukan suka hati untuk memukul dan bukan pula biarkan sahaja mereka buat kesalahan. Itu sebab kadang-kadang aku tak berapa suka dengan anak yang TERLALU MANJA






Honestly, eventhough aku anak yang bongsu, tetapi aku tidak suka untuk meLETAKkan HARAPAN kepada orang lain dalam sesetengah perkara yang aku rasa aku BOLEH BUAT dengan SENDIRI. In other word is BERDIKARI or SELF-INDEPENDENT. That's why really hate EGOIS and EGOISME.
Lastly, aku berharap yang kita semua terHINDAR dari sifat EGOIS dan EGOISME ini.


Last but not least, semoga kita semua berada dalam keredhaan dan kerahmatan Allah s.w.t. Assalamualaikum and Chow. :-)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...