Greetings

September 20, 2011

What Is Meant By FREEDOM?

Assalamualaikum and Hello! Apa khabar sekalian reader yang sanggup bukak laptop or pc untuk disambungkan ke internet untuk hadap blog aku ini? panjang gila mamat ni taip Well, korang semua dah ada yang PUASA ENAM dah? Bagi sesiapa yang dah PUASA ENAM tu bagus lah. TAPI, aku bukan nak KUTUK sesiapa yang tak PUASA ENAM sebab benda ini pun SUNNAH je kan. TAPI juga, aku amat MENGGALAKKAN korang berPUASA ENAM
Penat aku cari idea yang baru untuk post aku yang terbaru ini. And Alhamdulillah, finally I have some new fresh idea that I really wanted to share. It's about FREEDOM. Yes, FREEDOM, why? Ok, aku tahu mesti korang fikir aku tulis post ini masa Hari Malaysia kan? Well, sebenarnya SEBELUM start Hari Malaysia tahun ini pun aku dah siap dah tulis di sini. Aku sengaja publish lambat-lambat. suka hati aku la nak taip apa pun Ok, back to the topic which is FREEDOM.

Maksud FREEEDOM dari segi bahasa ialah KEBEBASAN dari google translate. Kalau dari segi istilah aku pula, FREEDOM bermakna BEBAS dari segala kekacauan dan segala perkara yang TIDAK DIGEMARI dan perkara yang diBENCI oleh seseorang. Korang semua faham tak?

Tapi SATU PERSOALAN yang aku ingin korang fikir ialah BENARKAH YANG KITA INI BEBAS DARI PERKARA YANG KITA BENCI? Aku taip soalan ini sebab seringkali aku berTANYA kepada DIRI SENDIRI dengan soalan ini. Aku yakin korang semua tahu kan pasal NERAKA dan SYURGA? Dan aku tahu yang korang semua BENCIkan NERAKA kan?






NERAKA ialah suatu tempat untuk MENYEKSA MANUSIA yang pernah berBUAT JAHAT semasa di dunia.bagi sesiapa yang tak tahu la Korang rasa KITA ini BEBAS atau TIDAK dari NERAKA? Persoalan ini aku tidak mahu teruskan sebab ianya terpulang kepada DIRI SENDIRI untuk MENILAI. Lagipun KITA tidak ada HAK untuk mengHUKUM orang lain. Betul tak?  


Kadang-kadang aku terkejut dengan SITUASI yang berlaku di sekeliling KITA. Terlalu MEMENTINGKAN DUNIA sehingga lupa AKHIRAT LETAK DIMANA. wah, berfalsafah pulak mamat ni Kita SENDIRI akui yang AKHIRAT, SYURGA dan NERAKA itu wujud. TETAPI, kenapa kita TIDAK BERUSAHA untuk MEMBEBASKAN diri daripada PERKARA yang akan MEMBAWA KEPADA NERAKA? Perkara ini yang selalu aku timbulkan dalam setiap perbincangan bersama-sama dengan teman perjuangan aku. 


Inilah MAKSUD FREEDOM yang SEBENAR bagi aku. Kita semua BEBAS dari melakukan perkara-perkara yang mendekatkan diri dengan NERAKA. Dalam satu buku yang aku baca iaitu Beduk Diketuk karya Pahrol Mohd Juoi, ada mengatakan: "FARDU KIFAYAH kita LEMAH disebabkan FARDU AIN kita LEMAH."


Yang dimaksudkan disini adalah URUSAN AKHIRAT dan URUSAN DUNIA. URUSAN DUNIA kita akan SELESAI sekiranya URUSAN AKHIRAT kita SELESAI. Ada faham? Mesti pandai-pandai kan readers blog ini. So, in order to get the FREEDOM in this world, we MUST to FREE ourselves from DOING THINGS that get us INTO HELL




Ok, sebelum korang blah dari blog ini, korang klik la dulu kat video tu. Last but not least, semoga kita semua berada dalam keredhaan Allah s.w.t. :-)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...