Greetings

August 30, 2011

Oleh Sebab, Kerana Sebab.

Assalamualaikum and Hello! Sihat readers sekalian? Dah nak dekat sebulan dah berPUASA. Boleh tahan lagi tak? Ada yang tinggal puasa? Kalau terPAKSA tinggal, tak pe la. Karang dah habis tempoh waktu GANTI la balik, ok. This time I would like to share about SOMETHING. Yeah, SOMETHING a.k.a SESUATU. Wanna know?




Ok, korang mesti SELALU dengarkan ayat ini:


"Setiap perkara yang berlaku pasti ada HIKMAHnya"


Betul tak? Well, that phrases really happened to me. Tak perlu aku bagitau apa peristiwa yang berlaku. Its enough for me to told all of you that there is something that happen to me. Yet, that event had changed my perception to this world forever insyaAllah. 


Perkara yang berlaku itu membuatkan aku berfikir yang setiap perkara kat dunia berlaku diSEBABkan sesuatu untuk KERANA sesuatu. Korang faham tak apa yang aku tulis ini? Ok, tak berapa faham. Cuba korang baca ayat kat bawah ini:




Dah faham dah? Alhamdulillah. Thats why la aku berani mengatakan yang setiap perkara yang ada kat dunia semuanya berFUNGSI. Termasuk la lipas, cicak, kura-kura, debu, awan, taik hidung, dan seluruhnya. So, kita tidak ada HAK untuk mengatakan yang ada perkara yang sia-sia kecuali yang telah dinyatakan dalam al-Quran mahupun Hadis. Anyway, siapa KITA untuk menyatakan sesuatu perkara betul mahupun salah. 

Kita hanya mampu MENEGAKKAN perkara yang sememangnya sudah tercatat BETUL dan MENOLAK perkara yang sememangnya sudah tercatat SALAH. So, we doesn't have the RIGHT to JUDGE anything EXCEPT apa yang aku tulis tadi. hehehe Sebenarnya benda ini pun berkait rapat dengan EGO.

Pasal ego ini, aku akan cerita pada post yang kemudian insyaAllah. Apa yang aku nak tekankan kat sini ialah mengenai KEJADIAN/PERISTIWA. Kita sendiri pun dah tahu kan setiap kejadian yang berada di muka bumi ini tidak terjadi dengan sia-sia. So, apa yang berlaku pada aku tempoh hari telah mengajar aku yang TIDAK semua KEINGINAN kita itu baik untuk kita dan TIDAK semua PENOLAKAN kita itu buruk untuk kita. Who KNOWS the BEST for US besides Allah, RIGHT?

Comel tak baby ini? Bakal anak aku insyaAllah.. Hehe..

Jikalau aku terlalu mengikut hawa nafsu, aku PASTI jalan dan matlamat hidup aku akan TERSASAR jauh dari apa yang aku rancangkan. So, it is better to leave the FUTURE to the MOST RIGHT PLANNER. Kita hanya mampu meRANCANG, tapi HANYA Allah yang boleh MENENTUKAN perancangan kita itu menjadi atau tidak. Sebab, Allah ada tiga jawapan untuk DOA setiap hambanya, and thats is:

1. "Aku makbulkan doa kau"
2. "Aku akan makbulkan doa kau, tapi bukan sekarang."
3. "Aku mempunyai perancangan yang lebih baik untuk kau."

Dan, bagi sesiapa yang berkata doanya tidak makbul, cuba berfikir semula dengan apa yang aku tulis tadi. 



So, aku harap kita semua faham akan realiti dunia pada hari ini. Ada SEBABnya peristiwa itu berlaku dan peristiwa itu berlaku kerana berSEBAB. Last but not least, semoga kalian berada dalam keredhaan dan kerahmatan Allah s.w.t. Assalamualaikum and Chow. :-)

p/s: Muhammad Amali, aku dah tag dah. Its is your turn now roomate.. hehehe...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...