Greetings

July 26, 2011

Nama Itu Penting Sangat Ke?

Assalamualaikum and Hello. Apa khabar sekalian readers? Aku harap semua sihat la. Apa? Aku apa khabar? Alhamdulillah, buat masa ini aku masih sihat lagi. Ok, back to the topic, apa kaitan NAMA dengan post aku yang terbaru ini? 





Ok, aku idea pasal post terbaru ini dekat laman web ini. So, lepas je aku baca artikel tu aku terus dapat idea untuk post yang terbaru ini. Credit to iluvislam.com yang telah memberikan aku idea untuk post yang terbaru. Well, aku nak tanya sikit kepada readers sekalian, ada tak sesiapa antara readers ini yang tidak mempunyai NAMA? Ada tak? 


Fuh, nasib baik semua reader blog aku ada NAMA. Alhamdulillah. Second question, korang tahu tak maksud NAMA korang itu? Apa, ada yang tahu. What, tidak tahu maksud NAMA? Ok, kepada sesiapa yang tahu maksud tu baguslah. Aku harap korang mendapat maksud NAMA yang ELOK. Kepada readers yang tak tahu maksud nama korang, better korang pergi cari cepat maksud NAMA korang.
Korang tahu tak kenapa aku suruh cari maksud NAMA korang?


Pernah tak korang dengar ada orang cakap NAMA itu merupakan suatu DOA? Tahu pun. Itulah sebabnya aku suruh cari maksud NAMA korang. Well, hasil dari pembacaan aku dalam artikel ini tadi membuatkan aku terfikir mengenai NAMA. Korang nak tahu tak apa yang aku fikirkan? Sibuk je. hehehe. Ok la, aku beritahu. 


Tertimbul sejenak dalam fikiran aku mengenai akronim sesebuah NAMA itu. What, our NAME can become an acronym google translate ? Yes, sebagai contoh aku ambil nama SYAHDAN bukan nama sebenar, akronim a.k.a pecahan kepada NAMA tersebut ialah:


S  - Sesalnya diriku jikalau aku lalai
Y - Yang memilih untuk berjaya atau gagal ialah aku
A - Allah sentiasa memberikan yang terbaik untukku
H - Hatiku bersih dari dengki dan maksiat
D - Dunia ini ujian sementara untuk semua
A - Allah sentiasa memberikan yang terbaik untukku
N - Nekad aku dalam melakukan sesuatu yang benar


See, korang dah nampak dah maksud aku sekarang? Alhamdulillah, faham jugak korang. Sebenarnya akronim itu terpulang kepada korang hendak buat macam mana. Aku hanya beri contoh sahaja. Seeloknya korang buat la akronim yang boleh membuatkan korang bertambah SEMANGAT dan dapat meMOTIVASIkan diri korang ke arah jalan yang betul. Ok, sebelum aku berundur disini aku sedikit contoh akronim yang bagus bagi aku untuk korang aplikasikan ke dalam NAMA korang.


A - Allah sentiasa memberikan yang terbaik buatku

B - Baik atau buruk sesuatu itu pasti ada hikmahnya

C - Carilah kebahagiaan hakiki sebelum mati 
      
      menjemput diri

D - Dunia ini ujian sementara untuk semua

E - Elakkanlah diriku dari kekufuran dan kelalaian

F - Falah(kejayaan) pasti milikku

G - Gagal bukan penghujung buat diriku

H - Hatiku bersih dari dengki dan maksiat

I - Ikhlaslah aku dalam berbuat sesuatu

J - Jalan yang ku pilih ialah jalan yang benar

K - Kerana ALLAH aku hidup dan berjaya

L - Laluan berliku sekalipun akan ku tempuhi

M - Mati itu pasti dan aku tidak takut akannya

N - Nekad aku dalam berbuat sesuatu yang benar

O - Orang yang berilmu dan bertakwa itu kawanku

P - Pandanglah aku kerana kebaikan bukan kerana  
     
     keburukan


Q - Quran peganganku sepanjang hayat

R - Rapatkanlah diriku dengan tuhanku

S - Sesalnya diriku jikalau aku lalai

T - Tak mungkin aku kalah

U - Untungnya menjadi diriku sendiri

V - Vaksin segala kesusahan ialah sabar

W - Walaupun aku kecil, aku boleh berjaya

Y - Yang memilih untuk berjaya atau gagal ialah aku

Z - Zahirku sentiasa hebat dan bagus


and again credit to iluvislam.com yang telah memberi idea akronim ini. Last but not least, semoga korang semua berada dalam keredhaan Allah S.W.T. Assalamualaikum and Chow. :-)

1 comment:

  1. hahahahaha....iluv that shahdan.......as-salam dari istana putera islam.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...